KUNCI KEPADA KECEMERLANGAN AKADEMIK
MINAT
SEMANGAT
RAJIN
ADALAH KUNCI UNTUK MEMOTIVASIKAN DIRI UNTUK BELAJAR
TIMBULKAN MINAT , TIMBULKAN SEMANGAT DAN TIMBULKAN RAJIN
ANDA TIDAK MINAT ? SENANG SAHAJA . TIMBULKAN MINAT
CARANYA MUDAH , SEBUT SEBANYAK 3 KALI ATAU LEBIH AKU MINAT, AKU MINAT , AKU MINAT SUBJEK INI . INSYA ALLAH KITA AKAN JADI BERMINAT DENGAN SUBJEK ITU . KALAU DENGAN BAB , AKU MINAT, AKU MINAT , AKU MINAT DENGAN BAB INI , INSYA ALLAH KITA AKAN JADI MINAT DENGAN BAB ITU.
BELAJAR DENGAN PERASAAN YANG MINAT , DENGAN SEMANGAT DAN DENGAN RAJIN INSYA ALLAH AKAN MEMBUAHKAN HASIL ATAU KEPUTUSAN YANG LUMAYAN
KUASA MENGINGAT YANG LEBIH ( REMEMBER IS THE KEY TO STUDY )
ADALAH KUNCI UNTUK BELAJAR MANA-MANA SUBJEK PUN
LEBIH BANYAK MENGINGAT PELAJARAN ATAU FORMULA
LEBIH MAJU PELAJAR DI DALAM SUBJEK ITU
CARI JALAN UNTUK MENGINGAT , NESCAYA PELAJARAN ANDA BERTAMBAH MAJU
ANTARA YANG DAPAT MENAMBAHKAN KUASA INGATAN
1. MENGULAS / MEMBACA / MENGULANG AYAT ATAU PERKATAAN / MENGELUARKAN SEMULA APA YANG DIBACA SAMADA DALAM BENTUK LISAN DAN TULISAN . INGATAN LEBIH BERKEKALAN
REPETITION IS A WAY TO MAKE IT GO INSIDE MIND . SEBAB APA YANG KITA BACA BOLEH JADI HILANG DENGAN CEPAT . KADANG-KADANG DENGAN CARA KASI MASUK,KASI MASUK, KASI MASUK BARULAH JADI INGATAN BERPANJANGAN . CARA KASI MASUK IALAH KASI KELUARKAN BALIK DENGAN LISAN ATAU TULISAN
2. KAEDAH YANAGI
MELIHAT SOALAN SAMBIL MEMIKIRKAN JAWAPAN ( DI DALAM HATI ATAU OTAK )
BERI MASA KEPADA OTAK ANDA UNTUK MEMIKIRKAN JAWAPAN MUNGKIN 3 MINIT ATAU 5 MINIT . KEMUDIAN LIHAT JAWAPAN DAN FIKIRKAN JAWAPAN ITU . TIDAK PERLU SALIN SOALAN DAN JAWAPAN .
CARA INI UNTUK MENGASAH OTAK UNTUK MEMBERI JAWAPAN .
SELEPAS ITU , PERGI KE SOALAN BERIKUTNYA. KAEDAH INI DIKENALI SEBAGAI KAEDAH YANAGI IAITU ORANG YANG MEMPELOPORI KAEDAH MENGINGAT INI.
KELEBIHAN KAEDAH INI ADALAH PELAJAR DAPAT MELIHAT BANYAK SOALAN DAN TERBIASA DENGAN JAWAPAN . LEBIH BANYAK SOALAN DAN JAWAPAN DILIHAT, LEBIH CEPAT UNTUK MENGUASAI PELAJARAN .
3. PERMAINAN MENTAL PING-PONG
BUAT SOALAN DALAM FIKIRAN , FIKIRKAN JAWAPAN JUGA DAN KEMUDIAN HANTAR SOALAN KEPADA RAKAN UNTUK DIJAWAB. INI BOLEH DILAKUKAN UNTUK OPERASI MATEMATIK YANG MUDAH SEPERTI OPERASI TAMBAH, TOLAK , SIFIR DAN FORMULA . JUGA UNTUK MATAPELAJARAN LAIN . PROSES MENGINGAT DENGAN MELIBATKAN PERTANYAAN DAN JAWAPAN AKAN MENAMBAHKAN KUASA INGATAN ANDA .
4. MEMBACA DENGAN KUAT ( SEPERTI ORANG MENGAJI - TILAWAH )
MENGIKUT PANDANGAN BEBERAPA AHLI KAJI OTAK ( BRAIN SPECIALIST ) , OTAK MENJADI LEBIH AKTIF JIKA KITA MEMBACA BUKU ATAU ARTIKEL DENGAN SUARA YANG KUAT AKAN MENYEBABKAN BEBERAPA BAHAGIAN OTAK MENJADI LEBIH AKTIF DIBANDINGKAN DENGAN MEMBACA SECARA SENYAP.
SATU LAGI PANDANGAN YANG PELIK ADALAH JIKA ANDA TIDAK BERAPA FAHAM APA YANG DIBACA , CUBA BUAT LATIHAN MATEMATIK YANG SIMPLE ( SIMPLE CALCULATION SEPERTI OPERASI TAMBAH ATAU TOLAK ) KEMUDIAN KEMBALI KEPADA PEMBACAAN , INSYA ALLAH ARTIKEL YANG TIDAK FAHAM TADI BOLEH DAPAT DIFAHAMI .
BUAT SOALAN DALAM FIKIRAN , FIKIRKAN JAWAPAN JUGA DAN KEMUDIAN HANTAR SOALAN KEPADA RAKAN UNTUK DIJAWAB. INI BOLEH DILAKUKAN UNTUK OPERASI MATEMATIK YANG MUDAH SEPERTI OPERASI TAMBAH, TOLAK , SIFIR DAN FORMULA . JUGA UNTUK MATAPELAJARAN LAIN . PROSES MENGINGAT DENGAN MELIBATKAN PERTANYAAN DAN JAWAPAN AKAN MENAMBAHKAN KUASA INGATAN ANDA .
4. MEMBACA DENGAN KUAT ( SEPERTI ORANG MENGAJI - TILAWAH )
MENGIKUT PANDANGAN BEBERAPA AHLI KAJI OTAK ( BRAIN SPECIALIST ) , OTAK MENJADI LEBIH AKTIF JIKA KITA MEMBACA BUKU ATAU ARTIKEL DENGAN SUARA YANG KUAT AKAN MENYEBABKAN BEBERAPA BAHAGIAN OTAK MENJADI LEBIH AKTIF DIBANDINGKAN DENGAN MEMBACA SECARA SENYAP.
SATU LAGI PANDANGAN YANG PELIK ADALAH JIKA ANDA TIDAK BERAPA FAHAM APA YANG DIBACA , CUBA BUAT LATIHAN MATEMATIK YANG SIMPLE ( SIMPLE CALCULATION SEPERTI OPERASI TAMBAH ATAU TOLAK ) KEMUDIAN KEMBALI KEPADA PEMBACAAN , INSYA ALLAH ARTIKEL YANG TIDAK FAHAM TADI BOLEH DAPAT DIFAHAMI .